Khamis, 1 Julai 2010

Pelik,

Oh aku pelik hari ini kenapa aku boleh bangun pagi-pagi walaupun hari cuti..oh aku pelik kenapa aku kena beratur begitu panjang menunggu giliran untuk ke Puspakom walaupun aku dah standby di awal pagi..aku pelik kerana satu orang satu kereta saja di benarkan berada di Pussypakom.oh aku pelik kenapa nak cek kereta pun kena RM30 ringgit..oh tak pelik agaknya sebab itu mungkin sudah murah..oh lagi aku merasa pelik kenapa tinted di kereta ku tidak melepasi piawaian Pussypakom..oh aku pelik kenapa aku sendiri yang kena tanggalkan tinted yang dikatakan gelap sangat itu..dan lagi aku pelik kenapa kereta aku je yang berani bertinted gelap dan bersemuka dengan mereka yakni tukang cek..akhirnya mereka yang merasa jelik dengan keegoan aku..daripada aku gagal aku turuti juga kehendak mereka.Walaupun masing-masing ketat tapi aku berjaya juga lulus ujian itu.Benar tapi tak pelik.

Setelah itu aku semakin celik kerana hari semakin tengah hari dan peliknya cuaca panas seperti petang..aku menuju ke JPJ untuk proses seterusnya..ini tidak pelik..kerana seperti biasa menunggu giliran dengan menekan nombor giliran..tunggu tak lama dalam beberapa minit peliknya sudah dipanggil nombor aku..begitu laju prosesnya..ini pelik.biasanya lama..nak ke aku puji servis JPJ?..tak perlulah..sebab banyak lagi proses seterusnya aku nak selesaikan..setelah itu berutus la aku ke satu lagi destinasi untuk mendaftar insurans kereta menggunakan NAMA aku..ini baru dan tak pelik..lagi teruja adalah kerana mempunyai aset sendiri..setelah sekian lama bertahun beransuran akhirnya kini tidak lagi...kini keretaku bebas bergerak kembali..roadtax yang formal je designnya, tak pelik itu aku tampalkan lagi di kedudukan yang sama..oh rupa-rupanya proses penukaran hak milik makan masa sekejap je.takdelah sampai satu hari..jangan pelik la kenapa runner JPJ caj mahal untuk upah tersebut..mereka cari makan..jangan jadi bodoh.ini boleh buat sendirilah.

Perasaan kepelikan hari ini didorong setelah semalam aku menonton filem dari Jepun .Bukan terpengaruh tapi terngiang ngiang suasana ambient dan noise dari muzik latar filem itu..wataknya yang pelik, jahat, gila, sakit, psycho.ini la filem cyberpunk!terbaek dari ladang.

TETSUO :The Iron Man (1989)

peminat Akira mesti suka.

Filem hebat berkonsep hitam putih ,Tetsuo selepas berlaku metamorphosis.
Idea gila si director Shinya Tsukamoto..Penis bertukar menjadi mesin gerudi!Brilliant dan masterpiece!
Berselirat dan padat dengan metal!teringat gaya seni Artech dari geng cube.

the "Metal Fetishist" kreator Tetsuo.

filem Cyberpunk ni penuh dengan stop motion.memang brilliant dan hasil kerja yang menjadi ikutan dan inspirasi.

next, aku tengah cari siri ke 2 pulak.Tetsuo II: Body Hammer

Ada lagi, Tetsuo tak pelik mana..
ini lagi pelik.
964 pinocchio (1991)

citer arahan Shozin Fukui

Pinocchio dan Himiko

sinematografi cantik menambah elemen teknologi dan cyberpunk.

Himiko bahan ujian yang gagal. (brain failure)

sakit dan ereksi.
Selepas ni aku akan tengok prequel citer 964 pinocchio, iaitu Rubber's Lover.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan