Sabtu, 17 Julai 2010

kira.

Aku terpaksa..hidup di sini macam terpaksa..cabaran semakin buat hilang sabar..mana tak nya, dengan hidup nak menghirup oksigen secara selesa aku terpaksa mengharungi permainan buatan manusia yang semakin kejam dan meruncingkan.Aku gadai masa, aku berburuh, aku kerah tulang keringat.Semata-mata hendak bergerak, makan, dan mengerlip mata..Ahad ku gadaikan untuk berada di dalam library..Cagarannya aku dapat la sedikit kekenyangan dari roti ke nasi..mana keluarga?masa itu lah sebagai ganti..mereka faham dan mengerti..kehidupan memang begini..di kota harus ada asam garam gula dan pedasnya..nak buang air kecil pun ada bayarannya..inikan pula Tol di jalan raya..nak tak nak kita mangsanya..lainlah setiap orang itu kaya..

Perjalanan hari-hari ke tempat kerja ikut kemuning sudah kena caj RM1.20..tol pergi.kalau balik lagi kena RM1.20..kalau sebulan?itu lah LKSA..Ada lagi satu laluan ikut Alam Impian RM0.60..pergi balik RM1.20.dah la buka 2 tol, kedua arah dengan harga yang menyengsarakan..dah kena tambah kos saraan untuk pergi kerja, petrol naik harga lagi, per liter rm1.85 (R95)..

Aku berikhtiar.Jalan alternatif mengorbankan jarak masa dan penambahan penggunaan petrol..pilihan yang mana satu?..Inilah masanya nak kerahkan tenaga motor skuter anak gajah putih..Aku harap kali ni dia gagah dan tak bermasalah..Nak pindah rumah belum lagi masanya..kereta putihku pula, sila berehat dan jangan bimbang kadang kala aku akan guna engko..nanti kita lari dari kehidupan kota..minggu depan kita balik kampung ya~!sila jangan buat hal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan