Isnin, 21 Jun 2010

Dad.

Aku tak tau nak ulas apa pada hari bapa..aku belum jadi bapa.bapak aku pun bukannya biasa dengan hari bapa.Jadi macam hari-hari biasa je..hari ahad lepas tu diorang maybe dah sambut dengan Cikgu Lias (Abang aku)..haritu Lias Convo..Aku takleh join pasal aku dekat Pahang..aku boleh call jer lah..tapi apa yang lebih jelas pasal hari bapa..tengok tv1 ada citer drama "A" untuk Abah arahan Raja Ahmad Alauddin..citer pasal jadi bapa..layan..tapi aku rasa lagi best kalau layan citer ni..

City Of Men (2007)




Citer ni sesuai dengan konsep hari bapa..nak tayang kat tv pun takde hal..bukan setakat perang antara gengster yang nak ditonjolkan tapi lebih kepada teladan dan kisah seorang anak yang membesar tanpa bapa akhirnya menjadi bapa..banyak elemen yang menginsafkan dan penerapan nilai kasih sayang antara anak dan ayah, kawan baik, kekasih..Jalan citer dah macam drama ala-ala citer kat axn..tak banyak aksi..scene budak-budak main senjata tu ada tapi citer ni agak lebih sopan la dari city of god..citer tu lebih mendebarkan..tapi tulah, citer ni sesuaila sempena hari bapa.

Eh.ada lagi citer tajuk dekat sama..

Children Of Men.(2006)

Brilliant!Citer arahan Alfonso CuarĂ³n ni memang terbaek!teknik kawalan kamera,sinematograpi ..memang dasyat!..banyak scene yang best dan rasa dekat dengan kita..horror scene rasa lebih real macam aku rasa pasni aku nak carik video camera pastu nak shot buat filem..memang insipirasi.Jalan cerita ala drama tapi unik, pasal kehidupan yang takde harapan di mana dunia mengalami kemusnahan..termasuk Kuala Lumpur..18 tahun manusia tidak boleh menghasilkan zuriat.jadi bila ada jer perempuan yang mengandung..memang die manusia yang maha super rare!..boleh jadi kaya raya la itu feremfuan..boleh jadi king of the world la..oh tapi tu lain..dalam citer ni kehidupan sentiasa chaos..belum senang lagi..bukan senang menjadi rebutan!Hero dalam citer ni (seorang Englishmen).dia la jadi orang yang bertanggungjawab untuk selamatkan perempuan yang rare nih..walaupun die bukan bapa kepada anak ni, tapi semangat kebapaan yang ditunjukkan boleh jugakla dijadikan teladan sempena hari bapa..oh..line best citer ni " you are fascist pig!"<--password untuk pengenalan. ps: aku belum jadik bapak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan