Khamis, 29 April 2010

mudah.

Cerita yang nak aku kemukakan ni amatlah mudah. Semudah kelip mata, dan tak perlu di fikir panjang..tapi kenapa perkara mudah kadang kala tidak dianggap mudah?

Terpulanglah kepada orang itu kerana ini hanyalah riadah..tetapi sebabkan dah memang orang itu mudah untuk malas. Jadi perkara yang mudah tidak di endah dan bukan satu kesalahan pun..sikap mudah itu takdelah menyusahkan..tetapi perkara lama memang bukan mudah untuk di jadikan perkara baru..Aku pun kadang kala leka akan perkara yang mudah-mudah. kerana tidak dipermudahkan dari dahulu..sudah tabiat..memang perkara ni mudah diungkapkan dengan pepatah ini

" bersusah dahulu bersenang kemudian "

Jawapan mudah kepada perkara yang aku asyik susahkan dari tadi ni adalah peristiwa aku pergi Ke masjid untuk bersembahyang Jumaat tadi..hehe..memang majoritinya nak masuk ke masjid selipar di letak menghala ke arah masuk masjid..kerana...mudah bukan? takde masalah pun..

tapi kalau cuba bila nak masuk ke masjid selipar diletakkan menghala ke arah untuk keluar masjid...mudah juga kan? susah ke? aku cuba la lakukan perkara yang memang kadang-kadang aku lupa buat.

OK keadaan bila sudah selesai semua keluar ke masjid apa jadi?..sama saja kan..tetap boleh pulang dengan jayanya..tapi aku rasa aku lebih mudah dan cepat untuk keluar kerana aku sudah permudahkan terlebih dahulu ketika hendak masuk masjid tadi..

Jadi aku rasa ini adalah amalan yang menunjukkan sikap tak perlu untuk mudah..kerana malas menjadi mudah..tak perlu disusahkan perkara yang mudah..tetapi kesannya adalah seperti pepatah di atas tadi..itulah realiti.

1 ulasan:

  1. baiklah. bagus ya penulisan ini. banyak guna perkataan "mudah"... kena dengan tajuk dia teacher bg 95%. haha =p

    BalasPadam